Roland ten Klooster | Universiteit Twente

Sprekers
Interesse voor verpakkingen ontstond in 1986 met een studie naar de introductie van het gebruik van kurk en kurkentrekkers. Dit leidde tot een afstudeerproject voor Heineken Technical Services in 1987, waarin de mogelijkheden bier te verpakken in kunststof onderzocht zijn. Na een half jaar Heineken liet hij de verpakkingswereld voor wat het was om in 1991 met compagnon Ton van Veen, Plato product consultants op te richten om zich weer bezig te kunnen houden met verpakkingen.
Veel bedrijven hebben sindsdien gebruik gemaakt van de opgebouwde expertise en veel verpakkingen zijn ontworpen door Plato product consultants. Bijna niemand in Nederland heeft niet iets in handen gehad waaraan door Plato product consultants is gewerkt: de Milner kaasverpakking, de blauwe cupjes voor koffiemelk van Friesche Vlag, het Sourcy PET flesje, de verpakking voor Hot Shot Chocomel voor de Senseo, om maar enkele te noemen.

In 2004 ontstond het idee om een dekseltje uit twee delen te gaan maken zodat de openingskracht sterk gereduceerd zou worden. Het idee is uitgewerkt door Crown (GB) en is geintroduceerd op de markt in 2010. Sinds 2011 gebruikt HAK het deksel onder de naam 1-2-Open. Het dekseltje heeft de Gouden Noot gewonnen in 2012.
In 2014 heeft Plato samen met Ardagh de bronzen noot gewonnen voor een openingssysteem voor de 20 liter Spring Latch.

In 2002 heeft Roland ten Klooster zijn proefschrift over Packaging Design verdedigd aan de Technische Universiteit Delft. Het proefschrift laat zien dat veel gebruikte ontwikkelmodellen niet altijd geschikt zijn voor de verpakkingswereld. Een stage gate model is geïntroduceerd en gesimuleerd met experts uit het veld.

In 2006 is hij benoemd tot hoogleraar Packaging Design and Management aan Universiteit Twente, een leerstoel die in deeltijd bekleed wordt. De leerstoel wordt gefinancierd door het Nederlands Verpakkingscentrum met steun van elf bedrijven. Het doel van de leerstoel is professionalisering van het vakgebied door onderwijs te geven aan studenten Industrieel Ontwerpen en door het uitvoeren van onderzoek. Het onderzoek is opgesplitst in zes thema’s waaronder: De wispelturige consument, De intuïtieve verpakking en De verpakkingslijn van de toekomst.

Plato product consultants heeft het Zakboek Verpakkingen overgenomen van Reed Business Information en geeft dit inmiddels zelf uit.