• Home
  • Programma
  • Ontwerpen van verpakkingen: betekenis achter de eerste indruk

Programma

Ontwerpen van verpakkingen: betekenis achter de eerste indruk

13.30 - 14.05 UUR
Programma
Op Universiteit Twente wordt onderzoek gedaan naar ontwerpmethoden, keuzegedrag van consumenten op basis van het beeld dat de verpakking oproept, gebruiksgemak en duurzaamheid. Een centrale vraag is hoe een verpakking ontworpen moet worden waarbij al deze aspecten in de juiste verhouding meegenomen worden.

Gebleken is dat de relatie tussen marketeer en ontwerper niet altijd parallel loopt in tijd en verwachting. Dit frustreert menig ontwikkelproces. Aan de andere kant kan een marketeer het project meer sturen door de ontwerper beter te voeden met ontwerpelementen en kan een ontwerper betere vragen stellen aan de marketeer. Een methode zal getoond worden.

Veel projecten falen door onderschatting van de complexiteit, slecht communiceren en niet alle disciplines betrekken in de besluitvorming. Haast lijkt een bepalende factor te zijn; er moet gescoord worden. Maar ontwerpen van verpakkingen is en blijft teamwerk waarbij een goede projectmanager alles bepalend is. Een marketeer die een nieuwe verpakking op de markt wil brengen moet zich daar terdege van bewust zijn.