Programma

Engage by Design

9.45 - 10.20 UUR
Spreker:
Frank Houben
Programma
Hoe raak je mensen met design? Het vliegtuig zelf als design innovatie. Aan boord met Hella Jongerius, Marcel Wanders en Viktor & Rolf maar ook op social? Welke rol spelen de brandvalues van KLM? Ook zullen nieuwe KLM producten de revue passeren.

Design als strategie voor marketeers

10.20 - 10.55 UUR
Spreker:
Mark Hoevenaars
Programma
Met slimme verpakkingen en creatieve communicatie kunnen marketeers snel succes boeken. Maar hoe doen ze er constructief hun voordeel mee? Hoe zet je design strategisch in? Mark Hoevenaars, Strategy Director bij designbureau VanBerlo, betoogt dat de echte winst te boeken valt door design integraal onderdeel te maken van de strategie. Op basis van intensief onderzoek presenteert hij de toekomst van design voor de strategisch marketeer. Een must-attend voor wie verder kijkt dan de korte termijn.

Forms follow function: VANMOOF

12.15 - 12.50 UUR
Spreker:
Taco Carlier
Programma

Door de globalisering moeten bedrijven zich steeds meer onderscheiden. Een totale focus op het product kan daarbij helpen. VANMOOF heeft gekozen voor een geïntegreerde productontwerpmethode. We streven er naar een product neer te zetten dat op alle vlakken beter is dan alle andere stadsfietsen in de markt. Dit streven heeft geleid tot de minimalistische
functionele VANMOOF fietsen en op dat platform bouwen we nu verder aan de fiets van morgen. Zo komen we steeds dichter bij ons doel, de perfecte stadsfiets, betaalbaar, functioneel, robuust en veilig. Zodat meer mensen de fiets pakken en inwoners van steden over de hele wereld net zoveel gaan fietsen als wij in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht doen.

Lunch

12.50 - 13.30 UUR

Ontwerpen van verpakkingen: betekenis achter de eerste indruk

13.30 - 14.05 UUR
Programma
Op Universiteit Twente wordt onderzoek gedaan naar ontwerpmethoden, keuzegedrag van consumenten op basis van het beeld dat de verpakking oproept, gebruiksgemak en duurzaamheid. Een centrale vraag is hoe een verpakking ontworpen moet worden waarbij al deze aspecten in de juiste verhouding meegenomen worden.

Gebleken is dat de relatie tussen marketeer en ontwerper niet altijd parallel loopt in tijd en verwachting. Dit frustreert menig ontwikkelproces. Aan de andere kant kan een marketeer het project meer sturen door de ontwerper beter te voeden met ontwerpelementen en kan een ontwerper betere vragen stellen aan de marketeer. Een methode zal getoond worden.

Veel projecten falen door onderschatting van de complexiteit, slecht communiceren en niet alle disciplines betrekken in de besluitvorming. Haast lijkt een bepalende factor te zijn; er moet gescoord worden. Maar ontwerpen van verpakkingen is en blijft teamwerk waarbij een goede projectmanager alles bepalend is. Een marketeer die een nieuwe verpakking op de markt wil brengen moet zich daar terdege van bewust zijn.

Melkunie: oud merk zorgt voor nieuwe klanten

14.05 - 14.40 UUR
Programma
Niets is zo moeilijk als oude merken weer relevant te maken. Want wie zit er nu echt op het verleden te wachten? Melkunie was nog wel bekend maar niet (meer) bemind. De herinnering hield vaak op bij 'bommetje van Peer'. Dus hoe creëer je dan relevantie in het drukke zuivelschap? We nemen je mee op deze ontdekkingsreis, waarbij 2 jaar na herintroductie een radicaal nieuw design en een nieuwe campagne noodzakelijk waren. Hoe we dat hebben aangepakt en met welke resultaten vertellen we je graag. Het bewijs dat een oud merk nog nieuwe klanten kan aantrekken.

Break

14.40 - 15.10 UUR

Steve's store check

15.10 -15.30 UUR
Spreker:
Steven de Cleen
Programma
Kort intermezzo. Steven de Cleen van PROUDdesign doet zijn Store Check live on stage. Steven struint met u door zijn verzameling internationale schapfoto's. U bepaalt mee: what's hot, what's not.

Design als driver van innovatie

15.30 - 16.05 UUR
Programma

Met Vochtvreter® Ambiance is Bison een nieuwe weg ingeslagen. In het assortiment vochtopnemers valt het product op, dankzij een elegante vormgeving, die zowel functioneel als aantrekkelijk is. Vorig jaar won Air Max Vochtvreter® Ambiance al een Design Accountabliity Award tijdens het Marketing & Design Congres voor het innovatieve ontwerp. Dit jaar staan ze op het congres om meer te vertellen over het deze innovatieve, krachtige en mooi vormgegeven vochtopnemer die voor Bison leidde tot een forse groei van marktaandeel en omzet.

Democratic Design bij IKEA

16.05 - 16.40 UUR
Spreker:
Jeroen Hubert
Programma
Jeroen vertelt over het design bij IKEA en het verhaal achter onze producten, bij IKEA noemen we dit Democratic Design. Daarnaast zal hij een exclusieve preview geven van hoe design een rol zal gaan spelen binnen de online en offline marketingstrategie van IKEA Nederland dit najaar.